Your official city guide to Bydgoszcz

Festiwal Muzyki Tradycyjnej i Ludowej ETHNIESY

Gdzie?
Festiwal Muzyki Tradycyjnej i Ludowej ETHNIESY

Szalona zabawa, tańce, przytupy, a ze sceny energetyczna muzyka pełna rytmów z głębi tradycji.
Wiosnę Festiwali zaczynamy zawsze „muzyką wiosny”. Ethniesy - jedyny w regionie kujawsko-pomorskim festiwal prezentujący muzykę tradycyjną i ludową ma już mocną markę w świecie polskiego etno. Gościły na nim najważniejsze zespoły polskiej sceny „muzyki korzeni”.
Dzięki Ethniesom, tradycją stało się, że moment przejścia zimy w wiosnę w MCK przeżywamy na ludowo. Zew natury sprawia, że chcemy tańczyć, wzruszać się, poznawać i temu właśnie służą Ethniesy!
Na “ethniesowej” scenie zagrali już m.in. Sutari, Miąższ, Angela Gaber Trio, Kaszebe, Babadag, Tołhaje, Adam Strug z zespołem, Dagadana, Lautari, Berjozkele i Niewte oraz gwiazda światowej miary - ukraińska grupa Dakha Brakha.
W marcu - kolejne gwiazdy etno. Nie przegapcie!
Dyrektorką i twórczynią festiwalu Ethniesy jest Dominika Kiss-Orska, kuratorka pracowni Zakład Praktyk Kulturalnych MCK. Dyrektorem MCK jest Marzena Matowska.
PROGRAM
14.03.2019 (czwartek)
Godz. 18.00, Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy (foyer)
Hanna Cieślak - Wystawa plakatów
Hanna Cieślak (ur. 1976) jest absolwentką malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Od wielu lat zajmuje się grafiką i ilustracją, tworząc oprawę wydawnictw i wydarzeń muzycznych. Jej tajemniczy i organiczny styl można spotkać na okładkach między innymi takich wydawnictw jak płyta duetu Zimpel/Ziołek, Resina, Michał Biela solo. Hanna Cieślak jest również cenioną autorką plakatów koncertowych. Robiła plakaty dla takich artystów jak Son Lux, Colin Stetson, Syny, Tops, Smolik//Kev Fox czy Księżyc. Od 2015 współpracuje z Miejskim Centrum Kultury w Bydgoszczy, tworząc oprawę graficzną na festiwal Ethniesy.
Pochodzi z Sopotu, mieszka i pracuje w Warszawie.
Godz.19.00, Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy (sala koncertowa)
Kust
Kust, czyli krzak – to polski obrzęd, podczas którego kobiety przebierają dziewczynkę za krzak – stosując liście klonu, brzeziny, tataraku – i prowadzą ją po wsi, śpiewając. Muzyka zespołu oparta jest na słowiańskich pieśniach obrzędowych, głównie rejestrowanych podczas badań terenowych, prowadzonych na terenie Dolnego Śląska, Łęczyckiego czy Polesia Ukraińskiego. wiernie z tradycją wykonywane pieśni okolicznościowe z roku kalendarzowego, jak i z rytuałów rodzinnych – weselne, pogrzebowe, wiosenne, przesilenia letniego, żniwne czy kolędy zimowe.
Joanna Skowrońska, Marta Derejczyk, Joanna Gancarczyk – od lat śpiewają pieśni tradycyjne, prowadzą badania terenowe oraz udzielają się w projektach społecznych związanych z muzyką tradycyjną. Śpiewu uczą się od mistrzyń na wsi.
Rafał Kołacki i Mikołaj Zieliński to muzycy takich grup jak HATI, Alameda Duo, 3, 4, 5, T’ien Lai, Mammoth Ulthana, Javva, Innercity Ensemble. Obaj należą do kolektywu Milieu l’Acéphale. Towarzyszyć im będzie gitarzysta Tadeusz Skowroński.
Babadag
Babadag to autorska formacja Oli Bilińskiej, w której eksperymentuje z wątkami i warstwami muzyki tradycyjnej, nadając im formy i brzmienia często zupełnie z tradycją nie kojarzone. Efekt, to muzyka „organiczna”. Piosenki, gdzie stare zrasta się z nowym, a to co brzmi jak stare często tak naprawdę jest nowe i wice wersa.
W 2019 roku BABADAG powraca z nową płytą i w nowym składzie – nieco zaskakującym, i nieco oszałamiającym swym rozmachem:
“Korpus“ wileński czyli trzy siostry Kriščiūnaitė: Lauksmina, Raminta i Dominyka, które od najmłodszych lat wykonują wielogłosowe tradycyjne pieśni litewskie, zaś warszawską część zespołu: Hubert Zemler, Sebastian Witkowski i Igor Nikiforow. W połowie drogi między nimi - Ola Bilińska, która uciekła od zgiełku i pośpiechu Warszawy i zamieszkała na Suwalszczyźnie, kilka kilometrów od litewskiej granicy.
Utwory na płycie "Šulinys // Studnia" to wynik tęsknoty za obecnością baśni i mitu w codziennej, otaczającej nas rzeczywistości. Wyrosła z potrzeby bycia częścią tradycji i częścią przyrody oraz podskórnego uczucia, że natura nie jest tym, czym się wydaje – do czego próbuje ją sprowadzić i oswoić człowiek współczesny; to prastara, pierwotna, funkcjonująca wciąż równolegle do tworzonej przez ludzi kultury i cywilizacji, manifestacja Absolutu.
BABADAG w swoich utworach – na pograniczu Polski i Litwy, natury i kultury – próbuje tę tajemnicę zgłębić po swojemu: muzyką, słowem i energią płynącą ze wspólnego tworzenia.
BABADAG to:
- Ola Bilińska – głos, gitara elektryczna, syntezator OP-1, looper
- Dominyka Kriščiūnaitė – głos, perkusjonalia
- Lauksmina Kriščiūnaitė – głos, perkusjonalia, kankles
- Raminta Kriščiūnaitė – głos, perkusjonalia
- Hubert Zemler – perkusja, balafon, metalofon
- Sebastian Witkowski – gitara basowa, syntezator Roland Juno
- Igor Nikiforow – głos, gitara elektryczna, perkusja, metalofon
kakofoNIKT i Chór WSJO Canto-Cantare
Zespół kakofoNIKT od dwunastu lat porusza się na styku takich taktyk jak free improvisation, noise, industrial, field recording, tzw. muzyki konkretnej czy elektronicznej, instalacji i działań audiowizualnych oraz performatywnych. W niebywale szeroki zakres instrumentarium wchodzą na równych prawach śmieci, zabawki, przedmioty codziennego użytku, tradycyjne instrumenty, czy skomplikowane systemy elektroniczne. Zespół nie boi się eksperymentów, występów w najdziwniejszych do pomyślenia formach i przestrzeniach, wycieczek w stronę awangardy i tradycji: muzyki teatralnej, rapu, elektronicznej orkiestry, opery improwizowanej, radykalnego performance, psychodelicznego rocka czy wielogodzinnych sesji medytacyjnych na granicy śnienia – zachowując w tych meandrach unikalną, wewnętrzną nić porozumienia i wypracowany przez lata styl.
Tym razem, dzięki interwencji festiwalu Sonus ex Machina, w listopadzie zeszłego roku kakofoNIKT spotkał się z liczącym kilkadziesiąt osób Chórem WSJO Canto-Cantare, działającym od 1996 roku, a od 2016 roku pod dyrygenturą poszukującej i niezwykle żywiołowej Joanny Sykulskiej (wcześniej dyrygentki Chóru Czarownic) – by pracować wspólnie nad nowym elektryzującym projektem, łączącym mitologię słowiańską, ludową rytualność, średniowieczne i renesansowe tradycje chóralne, wglądy botaniczne, historyczne i psychonautyczne w sferę rodzimej flory i mykoflory psychoaktywnej oraz sonorystyczne, eksperymentalne, ale też folkowe techniki muzyczne. Szkielet muzyczny oparty został na fundamentach harmonicznych kompozytorów takich jak Guillaume de Machaut, Giovanni Pierluigi da Palestrina czy Wacław z Szamotuł, na nowo opracowanych i przełożonych na środki muzyki elektronicznej.
15.03.2019 (piątek)
Godz. 19.00, Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy (sala koncertowa)
Wowakin Trio
Trio WoWaKin powstało w 2016 roku. Specjalizuje się w muzyce folkowej, łącząc ludowe brzmienie z nowoczesną aranżacją. Ich spotkanie muzyczne tworzy energetyczną mieszankę opartą wprawdzie na muzyce tradycyjnej (muzycy czerpią swój repertuar z żywego przekazu, jeżdżąc na wieś i ucząc się od starszego pokolenia zaprzyjaźnionych muzykantów i śpiewaczek), ale też mocno wchodzącą we współczesność. Artyści na scenie prowadzą muzyczny dialog, świetnie się przy tym bawiąc a zarazem uwodząc publiczność naturalnością i szczerością przekazu. Muzyka WoWaKin trio ma niesamowitą energię taneczną, dlatego ich koncerty doskonale nadają się do tańca, zapraszając wszystkich do szalonego ‘wirowania’ w rytm oberków, polek, mazurków i kujawiaków. Zespół tworzy trójka muzyków: Mateusz Wachowiak, Paula Kinaszewska i Bartłomiej Woźniak.
Janusz Prusinowski Kompania – "Po śladach"
Podążając śladami wiejskich muzykantów odkrywamy nieoczekiwane i nieoczywiste krajobrazy – muzyczne i ludzkie. Bywa że zataczamy w nich coraz to nowe kręgi, czasem wkraczamy w obszary całkiem nieznane a niekiedy odnajdujemy w nich coś niezwykle osobistego.
Na płycie „Po śladach” znalazły się zarówno starożytne obery, wykrzykiwane wyrywasy i improwizowane mazurki jak i utwory powstałe z poetyckiej refleksji. Mam nadzieję, że ta publikacja – tak jak zdjęcie z podróży – odzwierciedla miejsce, do którego zaprowadziła nas fascynująca wędrówka w poszukiwaniu muzycznej tożsamości i wewnętrznej jedności.
Muzycy:
- Janusz Prusinowski – skrzypce, śpiew, harmonia, cymbały, kontrabas, basy
- Michał Żak – flet drewniany, szałamaja, klarnet, saksofon, basy, śpiew
- Piotr Piszczatowski – bębenek, baraban, śpiew
- Szczepan Pospieszalski – trąbka, basy, śpiew
- gościnnie: Wojciech Pulcyn – kontrabas
Gulaza
Przekraczanie granic etnicznych i muzycznych - to druga natura grupy Gulaza. Gulaza ożywia i reinterpretuje starodawne żydowsko-jemeńskie pieśni kobiet, stosując elementy rytualne i teatralne, i zapewniając publiczności zjawiskowe doświadczenie muzyczno-wizualne.
Igal Gulaza Mizrahi, którego ojciec miał jemeńskie korzenie, dorastał w sąsiedztwie imigrantów z Jemenu. Od najmłodszych lat ulegał więc wpływom tradycji jemeńskich, otoczony fascynującym światem jemeńskich kobiet. Czerpiąc z tego dziedzictwa, badał tradycyjne pieśni i teksty opisujące życie na marginesie społeczności. Zbierał utwory i baśnie, które poznał w dzieciństwie, dzięki spotkaniom, czy uczestnicząc w obrzędach związanych z cyklami życia. Narodziła się w nim potrzeba twórczej odpowiedzi na zbyt długo bagatelizowaną tradycję muzyczną jemeńskich żydów i zadbania o to, by była ona dla świata słyszalna.
Mistyczne teksty od wieków przekazywane z pokolenia na pokolenie, córkom przez matki, doczekały się współczesnej interpretacji w towarzystwie niezapomnianego instrumentarium.
dj Kozber (After Party)
16.03.2019 (sobota)
Godz. 19.00, Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy (sala koncertowa)
Kapela Timingeriu
(czyt. Kapela Timindżeriu) to rodzinny zespół powstały z potrzeby doświadczania muzyki jako sytuacji w konkretnym miejscu, czasie i kontekście. Muzykowanie jest dla zespołu pretekstem do spotkania, sytuacją żywą i otwartą. Grają i śpiewają żywiołową, prowokującą do tańca interpretację muzyki cygańskiej, bałkańskiej i żydowskiej, tworząc nieskrępowaną atmosferę spotkania i zabawy. Początki grupy sięgają wyprawy muzycznej do Rumunii w 2009.
W skład zespołu wchodzą:
- Katarzyna Kapela Timingeriu - skrzypce, śpiew
- Jacek Timingeriu - akordeon, śpiew
- Ewa Timingeriu - klarnet, śpiew
- Jakub Kurek - trąbka
- Jędrzej Kuziela - instrumenty perkusyjne
- Mikołaj Nowicki - kontrabas
- Mateusz Rybicki - klarnet
5‘nizza
5‘nizza, czyli „piatnica” to fenomenalny ukraiński duet, który narodził się w 2000 roku w Charkowie. Założyciele zespołu - Andriej „Sun” Zaporożec i Sergiej Babkin - stworzyli unikalny styl. Za pomocą minimalnych środków (dwa głosy, gitara, beatbox i elementy perkusji) połączyli reggae, rock, hip-hop, jazz i bossa novę z pełnymi abstrakcyjnego humoru i gry słów tekstami napisanymi po ukraińsku, rosyjsku i angielsku. Krytycy pisali, że 5‘nizza to jak Manu Chao, Bob Marley i Włodzimierz Wysocki w jednym.Bez żadnego kontraktu płytowego i nakładów finansowych zdobyli ogromną popularność nie tylko we wschodniej Europie, ale też na zachodzie i w krajach bałtyckich. Takie utwory jak „Sołdat” czy Jamajka” stały się kultowymi piosenkami również w Polsce. Wielką popularność zdobył również cover utworu „Jammin” Boba Marleya oraz klimatyczne ballady „Newa” i „Wiesna”.
W 2007 roku grupa rozpadła się będąc u szczytu popularności. Ostatnie koncerty odbyły się w Warszawie oraz w Krakowie, w klubie Studio. Kluby były wypełnione po brzegi a publiczność śpiewała chóralnie.W 2015 roku 5‘nizza reaktywowała się publikując nowe piosenki i ponownie gromadząc na koncertach wielotysięczną widownię.
17.03.2019 (niedziela)
Godz. 18.00, Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy (sala koncertowo-widowiskowa)
Mistrz Manole - legenda rumuńska
‘MISTRZ MANOLE‘ to jedna z najsłynniejszych i najbardziej niezwykłych rumuńskich legend ludowych, która podejmuje odwieczny mit ofiary założycielskiej. W dolinie Argeszu mistrz murarski Manole ma zadanie wybudować najpiękniejszy monastyr na świecie. Jednak mury budowane za dnia, w nocy upadają. Manole we śnie słyszy głos, który nakazuje zamurować w budowli pierwszą kobietę, która rano przyjdzie do murarzy. Nie przewiduje jednak, kim będzie ta pierwsza kobieta...
Spektakl MISTRZ MANOLE jest sceniczną wersją słuchowiska Teatru Polskiego Radia zrealizowanego w 2013 roku przez Darka Błaszczyka i Jacka Hałasa w formie archaicznej śpiewogry z BRONISŁAWEM WROCŁAWSKIM w roli DZIADA/NARRATORA oraz czołówką znakomitych śpiewaków i instrumentalistów polskiej sceny tradycyjnej, którzy wcielili się w postaci legendy (JACEK HAŁAS, AGATA HARZ, BARBARA WILIŃSKA, BART PAŁYGA, ROBERT WASILEWSKI, MACIEJ FILIPCZUK).
Warsztaty:
- Ethniesy 7. Adam Strug - spotkania śpiewacze
- Ethniesy 7. Mazurek Freestyle
- Warsztaty z Moniką Michaluk -Etnogadki
Szczegóły wkrótce.
KARNETY:
08.02 - 24.02 - karnety w cenie 100 zł:
Od 25.02 karnety w cenie 120 zł,
Od 25.02 bilety :
14.03.2019 - 30 zł,
15.03.2019 - 30 zł,
16.03.2019 - 70 zł,
17.03.2019 - 10 zł.


______________________
Kalendarz wydarzeń
odbywających się w Bydgoszczy miej zawsze pod ręką dzięki aplikacji mobilnej (Android i iOS).
______________________
Informacje o wydarzeniach przesyłajcie na adres wydarzenia@visitbydgoszcz.pl
______________________
Bydgoskie Centrum Informacji nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek zmiany miejsc, godzin i dat wydarzeń. 

do góry

We use cookies to facilitate the use of our services. If you do not want cookies to be saved on your hard drive, change the settings of your browser.

I understand