Trasa 2 - Stary Rynek - Stary Kanał Bydgoski - Smukała - Myślęcinek - Stare Miasto - 4 godziny

Trasę rozpoczynamy na Starym Rynku przy Bydgoskim Centrum Informacji, gdzie można zakupić pamiątki, przewodniki po mieście, a także wypożyczyć rower. Ulicą Niedźwiedzia udajemy się w kierunku Wyspy Młyńskiej. Warto zwrócić uwagę na skromną barokową kamienicę pod numerem 11, dawniej mieszcząca aptekę „Pod Niedźwiedziem”. Jedziemy dalej prosto. Ulica Ku Młynom doprowadzi nas do 6-hektarowej wyspy, znajdującej się w samym sercu miasta. Pierwszy obiekt, który powinien zwrócić naszą uwagę to tzw. Czerwony Spichlerz z 1861 r., dawniej młyn parowy, obecnie budynek wystawienniczy należący do Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. Pozostawiamy ten poprzemysłowy obiekt po prawej stronie i podążamy dalej wzdłuż Młynówki, wartko płynącej odnodze Brdy. Liczne XIX-wieczne kamienice i dawne fabryki wynurzające się niemal bezpośrednio z wody to tzw. Wenecja Bydgoska. W cieniu rozłożystych kasztanowców docieramy do kładki nad Młynówką, która zaprowadzi nas wprost na ulicę Świętej Trójcy. Przywita nas tam modernistyczna kamienica z lat 30. XX wieku, pod numerem 5/5a, zaprojektowana przez architekta Jana Kossowskiego. Skręcamy w prawo i ulicą Świętej Trójcy kierujemy się do ronda Grunwaldzkiego. Warto zatrzymać się na chwilę przy modernistycznym w formach i o neobarokowym wnętrzu kościele pw. św. Trójcy, wzniesionym w latach 1910 – 1912, a zaprojektowanym przez poznańskiego architekta Rogera Sławskiego. Naprzeciwko świątyni, pod numerem 23 znajduje się niezwykle oryginalna kamienica z 1903 r. o ciekawych secesyjnych ornamentach. Wnętrze budynku zdobią malowidła pędzla Brunona Gęstwickiego (1882-1969). Na końcu ulicy wzrok przykuwa gmach dawnej Królewsko-Pruskiej Szkoły Rzemiosł i Przemysłu Artystycznego z początku XX w., obecnie Zespół Szkół Mechanicznych nr 1. Przedostajemy się teraz na drugą stronę ulicy Kruszwickiej, w kierunku centrum handlowego, sprzed którego wyruszamy na północ, aby dotrzeć do Starego Kanału Bydgoskiego (1773-1774). Po drugiej stronie ronda skręcamy w lewo i jedziemy wzdłuż  koryta, którym płynie niewielki strumień - skromna pozostałość po zasypanym w 1971 r. odcinku Starego Kanału. Po naszej prawej stronie znajduje się Cmentarz Starofarny, najstarsza nekropolia Bydgoszczy. Przecinamy ulicę Wrocławską, mijając zabytkową śluzę IV i kontynuujemy podróż wzdłuż najstarszego śródlądowego kanału w Polsce. Jedziemy wśród bujnej zieleni, którą tworzą rozłożyste drzewa, wśród nich wiele pomników przyrody, pamiętających jeszcze czasy Napoleona Bonaparte. Na odcinku pomiędzy śluzą IV a śluzą V przejeżdżamy w pobliżu Muzeum Kanału Bydgoskiego znajdującego się w XIX-wiecznym budynku gospodarczym przy ulicy Nowogrodzkiej 3. Jadąc cały czas prosto, mijamy zabytkową śluzę V, przejeżdżamy pod torami kolejowymi (trasa Bydgoszcz – Inowrocław) i dojeżdżamy do obiektów najstarszego klubu sportowego w mieście Gwiazda Bydgoszcz. Przejażdżkę nad kanałem kończymy właśnie w tym miejscu, tj. w miejscu gdzie ulica Józefa Bronikowskiego przecina kanał, a dokładnie śluzę VI. 

W sąsiedztwie klubu sportowego i śluzy VI znajduje się przystań wodna „Gwiazda”. Skręcamy w prawo w ulicę Bronikowskiego, która doprowadzi nas do Węzła Zachodniego, a dokładnie do ulicy Grunwaldzkiej. Przecinamy tę ruchliwą arterię, zachowując odpowiednią ostrożność, skręcamy w ulicę Nad Torem i na pierwszych światłach wjeżdżamy na chodnik, na którym znajduje się ścieżka rowerowa. Jedziemy dalej wzdłuż ulicy Nad Torem, aż do końca ścieżki rowerowej. Kontynuujemy podróż ciągiem pieszo-rowerowym wzdłuż ulicy Koronowskiej, aż do skrzyżowania z ulicą Opławiec. Następnie skręcamy w prawo w ulicę Opławiec, która doprowadzi nas do ulicy Biwakowej. Po drodze mijamy zaporę wodną Smukała wraz z elektrownią wodną, a także znajdujący się na wysokości numeru 160 cmentarz z okresu drugiej wojny światowej, poświęcony ofiarom obozu przesiedleńczego i pracy wychowawczej, który naziści urządzili w Smukale Dolnej (obóz funkcjonował w latach 1941-1943). Na skrzyżowaniu ulic Opławiec i Biwakowej, nad brzegiem Brdy ustawiony został nietypowy pomnik wioseł. Kajak wraz z wystającymi z niego wiosłami upamiętnia spływy Brdą, które w 1953 i 1966 r. odbył ks. Karol Wojtyła, późniejszy Papież Jan Paweł II (1978-2005). Skręcamy w prawo w ulicę Biwakową i wjeżdżamy na Most Smukalski. Warto zatrzymać się na nim na moment, aby zobaczyć piękny krajobraz stworzony przez wody Brdy. Mijamy pętlę autobusową i skręcamy w prawo w ulicę Smukalską, która w tym miejscu zaczyna wznosić się stopniowo, wijąc się nieznacznie. Pokonujemy dłuższy odcinek ulicy otoczeni lasem. Na wysokości numeru 113 warto skręcić w prawo w drogę pożarową, aby zobaczyć Sanktuarium Matki Bożej Trzykroć Przedziwnej, jedno z sześciu Sanktuariów Zawierzenia Ruchu Szensztackiego na terenie Polski (poświęcone w 2001 r.). Wracamy na ulicę Smukalską, aby po kilku minutach skręcić w lewo w drogę pożarową numer 16. Doprowadzi nas ona do Leśnego Parku Kultury i Wypoczynku „Myślęcinek”, największego parku miejskiego w Polsce (830 hektarów). Jadąc prosto przez las dojedziemy do ulicy Rekreacyjnej, włączamy się w nią na łuku drogi, aby po chwili dotrzeć do kładki nad torami kolejowymi w bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolejowej PKP Bydgoszcz Rynkowo. Schodzimy z roweru i przeprowadzamy go przez kładkę (podjazdy na kładce są niezwykle strome). Ruszamy ulicą Jeździecką ale już na pierwszym łuku odbijamy w prawo do lasu. Jedziemy prosto aż do wieży obserwacyjnej, za którą skręcamy w prawo i wąwozem ostrożnie zjeżdżamy w kierunku jednego z kilku myślęcińskich jeziorek. Na wysokości jeziorka, przy którym znajduje się niezwykle popularne wśród bydgoszczan źródełko, skręcamy w prawo w kierunku Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Ekologicznej w Myślęcinku. Kontynuujemy wycieczkę wyasfaltowanym odcinkiem drogi do pierwszego skrzyżowania dróg, skręcamy następnie w prawo w ulicę Hipiczną, która doprowadzi nas do polany Różopole. Tam skręcamy w lewo. Jedziemy prosto aż do ulicy Gdańskiej, mijając po lewej stronie myślęcińskie zoo i ogródki działkowe. 

Ścieżką rowerową biegnącą wzdłuż ulicy Gdańskiej wracamy do miasta. Po lewej stronie mijamy zabytkowe zabudowania stacji wodociągów „Las Gdański”, na terenie której znajduje się Muzeum Wodociągów. Przejeżdżamy przez wiadukt nad torami, po prawej stronie mijamy Stadion Zawiszy im. Zdzisława Krzyszkowiaka , po czym skręcamy w prawo w ulicę Powstańców Warszawy. Doprowadzi nas ona do torów kolejowych. Na końcu ulicy skręcamy w lewo i kontynuujmy podróż najpierw ścieżką rowerową wzdłuż Cmentarza Nowofarnego, a następnie ulicą Zaświat i Zygmunta Augusta. Mijamy zabudowania dworca kolejowego Bydgoszcz Główna, dojeżdżamy do ulicy Unii Lubelskiej, przejeżdżamy na drugą stronę ulicy, skręcamy w prawo i w ten sposób wjeżdżamy na bulwar biegnący wzdłuż Brdy. Zanim skręcimy w lewo w kierunku centrum, warto spojrzeć w drugą stronę, gdzie znajdują się trzy mosty kolejowe. Najbliższy nas, most wschodni jest jednym z najstarszych istniejących mostów kolejowych w Polsce (1851 r.).  Jadąc bulwarem przejeżdżamy pod mostem drogowym im. Królowej Jadwigi z 1913 r. Mijamy monumentalny gmach byłej Dyrekcji Kolei Wschodnich , zbudowany w latach 1886-1889 r. w stylu manieryzmu niderlandzkiego. Następnie wjeżdżamy na most tramwajowy im. Władysława Jagiełły (pierwszy podwieszany most tramwajowy w Polsce, 2011-2012), którym przedostajemy się na drugą stronę Brdy. Jedziemy wzdłuż torów tramwajowych w ciągu ulicy Naruszewicza. Na skrzyżowaniu z ulicą Garbary warto zwrócić uwagę na pięknie odnowioną fasadę narożnej kamienicy, zbudowanej w stylu burgowym na początku XX w. W tym miejscu skręcamy w lewo, by ulicą Garbary i Grottgera dojechać do ulicy Focha. Skręcamy w lewo w kierunku mostów Solidarności, z których doskonale widoczna jest Śluza Miejska z 1915 r., w pobliżu której odsłonięta została niedawno wcześniejsza, unikatowa śluza trapezowa z 1884 r. Na przejściu dla pieszych przeprowadzamy rower na drugą stronę ulicy, objeżdżamy gmach Opery Nova , a następnie kładką dostajemy się na Wyspę Młyńską, z której powracamy na Stary Rynek. Trasę kończymy w miejscu, z którego wyruszyliśmy.

 


Pokaż Trasy rowerowe na większej mapie