Przejdź do treści
EBD 2020
Your official city guide to Bydgoszcz
#visitbydgoszcz

Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów

Gdzie?
Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów

W tym roku na Święto
Niepodległości proponujemy film z największą polską gwiazdą filmową
wszech czasów. Pola Negri nie doczekała niepodległej Polski, jej
pierwszy film w drodze do Hollywood ma swoją premier w Berlinie 8
listopada 1918 r., na 3 dni przed symboliczna datą powstania II
Rzeczpospolitej.

"Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów", reż. E. Illés (1918)

Jest
jednym z pierwszych filmów niemieckich w karierze Poli Negri. Nakręciła
go w roku 1918, tuż po wyjeździe z Polski i zerwaniu kontraktu z
wytwórnią Sfinks. W tym samym roku aktorka wystąpiła jeszcze w kilku
filmach niemieckich wytwórni Union, z których ostatni, Carmen, przyniósł
Poli Negri wielki rozgłos i rozpoczął jej wielką światową karierę.

Mania Walkowska, młoda i ładna pracownica fabryki papierosów, zostaje
wybrana na modelkę na plakacie reklamowym nowej marki papierosów. U
Heinza Alexa, malarza, który ma być autorem plakatu, poznaje młodego
kompozytora Hansa van den Hofa. Zakochuje się w nim z wzajemnością.
Tymczasem Morelli, bogaty i wpływowy mecenas sztuki, zaintrygowany urodą
modelki z plakatu, urządza wielki bal, na który zaprasza Manię. W
trakcie zabawy usilnie zabiega o jej względy, jednak bezskutecznie.
Mania inspiruje Hansa do napisania opery, która ma być wystawiona w
berlińskiej operze. Zazdrosny Morelli, jeden z akcjonariuszy Opery
Narodowej, używa swoich wpływów i dzieło Hansa, zatytułowane Mania,
zostaje odrzucone. Dziewczyna próbuje przekonać Morellego, by pomógł
Hansowi. Morelli zgadza się, ale pod warunkiem, że do czasu premiery
Mania zamieszka z nim i zostanie jego kochanką. Dyrektor opery Dreyer
zgadza się na wystawienie opery Hansa. Kompozytor zmienia tytuł swojego
dzieła na Tarantella. Na premierze miejsca w loży honorowej zajmują
Mania i Morelli. W przerwie Mania spotyka się z Hansem i próbuje
wyjaśnić mu, że nadal go kocha, a z Morellim związała się tylko po to,
by Hans mógł wystawić swoją operę. Kompozytor nie chce jej słuchać.
Zrozpaczona Mania zamyka w garderobie tancerkę, przebiera się za nią i
zajmuje jej miejsce na scenie. Zamienia również rekwizyt - atrapę
rewolweru na prawdziwą broń...

do góry

We use cookies to facilitate the use of our services. If you do not want cookies to be saved on your hard drive, change the settings of your browser.

I understand