Przejdź do treści
EBD 2020
Your official city guide to Bydgoszcz
#visitbydgoszcz

13. Millenium Docs Against Gravity: "Mallory"

Gdzie?
13. Millenium Docs Against Gravity: "Mallory"
Mallory (Mallory)

Czechy / Czech Republic, 2015, 97 min.

Reżyseria / Directed by: HelenaTřeštíková

Zdjęcia / Cinematography by: Miroslav Soucek, Vlastimil Hamernik, Robert Novak, David Cysaf, Jiri Chod, Jakub Hejna

Producenci / Producers: Katerina Cerna, Pavel Strnad

Produkcja / Production: Negativ production

Wybrane nagrody i festiwale / Selected festivals and awards: 2015 - CPX:DOX Kopenhaga / CPH:DOX Copenhagen, 2015 - MFF Karlowe Wary: Nagroda za Najlepszy Film Dokumentalny powyżej 60 minut / IFF Karlovy Vary: Best Documentary Award Over 60 Minutes, 2015 - Zagrebdox Zagrzeb / Zagrebdox Zagreb, 2016 - Czeskie Lwy: Nominacja za Najlepszy Film Dokumentalny / Czech Lions: Best Documentary Nomination

Najnowszy film Heleny Třeštíkovej, jednej z najważniejszych współczesnych reżyserek, twórczyni takich filmów jak "Rene", "Marcela", "Katka" czy "Prywatny wszechświat". Reżyserka od lat pozostaje wierna swojemu autorskiemu stylowi - towarzyszy swoim bohaterom żyjącym na obrzeżach społeczeństwa przez wiele lat, odwiedzając ich naprzemiennie i dokumentując powikłane losy. Nie inaczej jest tym razem - film zaczyna się w 2002 roku, gdy poznajemy dwudziestokilkuletnią Mallory, heroinistkę z długim stażem. "Kochałam heroinę, tak jak kobieta kocha mężczyznę" - wyznaje. Jak zwykle u Třeštíkovej, bohaterka, igrająca całe życie ze śmiercią, wykazuje się wysokim stopniem samoświadomości. W jej życiu wydarzył się przełom - urodziła syna i to dzięki niemu postanawia wyrwać się ze szponów nałogu. Tak zaczyna się wieloletnia walka o normalność, nie pozbawiona dramatycznych zakrętów, przemocy fizycznej i psychicznej ze strony kolejnych kochanków; bezdomności oraz przymusowego rozstania z dzieckiem. Ciężkie narkotyki dewastują psychikę na całe życie - historia Mallory jest tego wstrząsającym przykładem. To czeski rewers pamiętnego filmu Cezarego Ciszewskiego "Wolność jest darem od Boga". Wieloletnia obserwacja i towarzyszenie fizycznej przemianie bohaterki przywołuje też przewrotnie na myśl słynny "Boyhood". Rozwód z narkotykami jest paradoksalnie najłatwiejszy - prawdziwa walka to zmierzenie się z wyzwaniami świata, lękiem towarzyszącym najdrobniejszym zadaniom i własną, potrzaskaną przez lata nałogu, psychiką. Třeštíková umie zmieścić cały świat w jednej bohaterce, która jest odurzoną bezdomną w koszulce Cannibal Corpse, pracownicą baru, niedoszłą samobójczynią, czułą matką, ofiarą psychopatycznych donżuanów, skromną, acz nieustępliwą petentką opieki socjalnej... Choć życie nie szczędzi jej razów, płonie w niej wewnętrzny ogień, który przyciąga ludzi - spotkanie z jednym z nich na pogrążonym w nocy moście Karola, okaże się dla niej przełomem...
do góry

We use cookies to facilitate the use of our services. If you do not want cookies to be saved on your hard drive, change the settings of your browser.

I understand