Trasa rowerowa Bydgoszcz - Koronowo - Bydgoszcz

Wykonawca audytu - Jakub Brągiel  

Początek: Stary Rynek w Bydgoszczy

Cel: Rynek w Koronowie

Koniec: Stary Rynek w Bydgoszczy

Odległość: 52,0 km

Przewyższenia: 220 m w górę, 220 m w dół

Poziom trudności: średnio/umiarkowana

Trasa o średnim/umiarkowanym stopniu trudności, odpowiednia dla każdego użytkownika roweru, który jest w stanie pokonać dłuższą trasę. Przejazd drogami o utwardzonych nawierzchniach, głównie asfaltowych lub wyłożonych kostką brukową; fragmenty drogami
żwirowymi/gruntowymi o dobrej jakości.

Rodzaje dróg wg kategorii:

49,5 km – drogi dla rowerów
ok. 435 m – chodniki
ok, 950 m – drogi miejskie
ok. 1,1 km – drogi zamiejskie (asfaltowe)

Specyfika nawierzchni:

ok. 0,9 km – drogi gruntowe
ok. 9,7 km – drogi szutrowe (zagęszczona, ubita nawierzchnia szutrowa/żwirowa)
ok. 5,4 km – drogi brukowe lub wyłożone kostką, częściowo z możliwością pokonania
chodnikiem przebiegającym wzdłuż drogi
ok. 35,7 km – asfalt, płyty
ok. 300 m – inna twarda nawierzchnia

W opisie przy mapach fragmentarycznych

DDR – droga dla rowerów: wydzielony pas ruchu dla rowerów o nawierzchni twardej (asfalt lub kostka brukowa)
CPR – ciąg pieszo-rowerowy: łączony pas ruchu dla pieszych i rowerów z pierwszeństwem dla pieszych

Uwaga: od początkowego punktu trasy (Stary Rynek w Bydgoszczy) do ulicy Focha (uliczki Starego Miasta, Wyspa Młyńska, ul. Tamka) przejazd rowerem może być utrudniony ze względu na wzmożony okresowy ruch pieszych. W okresie letnim może występować również wzmożony ruch pieszych i rowerzystów w samym Koronowie oraz w miejscowościach letniskowych w bezpośrednim sąsiedztwie Zalewu Koronowskiego. W kierunku do Koronowa droga przebiega częściowo drogą biegnącą w lesie i częściowo na otwartych przestrzeniach, na których utrudnienie może stanowić wiatr.

Początek trasy – Stary Rynek do Wyspy Młyńskiej nawierzchnia brukowana

Na Wyspie Młyńskiej wjazd na drogę dla rowerów, biegnącą zasadniczo aż do samego Koronowa, przy czym trasa obejmuje odcinki o zróżnicowanym charakterze (CPR, DDR, drogi o niejednolitej nawierzchni).

W szczególności:

Na terenie Bydgoszczy na prawie całej długości przejazdu wydzielona DDR (tylko w ciągu ulicy Grunwaldzkiej przed dojazdem do przejazdu kolejowego przed Rondem Maczka na chwilę CPR), nawierzchnia asfaltowa lub wyłożona kostką. Taki stan występuje aż do skrzyżowania ulicy Koronowskiej z ulicą Opławiec.

Za skrzyżowaniem ulic Koronowskiej i Opławiec w dalszym ciągu jest DDR, ale o innej, niejednostajnej nawierzchni. Na części asfalt, kostka, przeważający ubity żwir (szuter). W miejscach oznaczonych (zob. na mapie) zalecana ostrożność – trasa przejazdu przecina dojazdowe drogi leśne (użytkowane). Zob. na mapie miejsce, w którym wymagana jest zmiana strony – przejście przez ruchliwą drogę.

DDR przebiega wzdłuż lewej strony drogi jedynie na krótkim odcinku – do ronda dojazdowego do drogi S5. Tam trzeba ponownie wrócić na prawą stronę drogi, przejechać przez rondo, nad drogą S5 i zjechać znów na lewą stronę za drugim rondem. Nawierzchnia na tym odcinku
asfaltowa.

Od zjazdu z drogi S5 aż do samego Koronowa DDR o asfaltowej nawierzchni (jedynie na krótkich fragmentach przed dojazdem do Koronowa pojawiają się gruntowe odcinki).

Uwaga: w Gościeradzu należy przejść na drugą stronę drogi, tam DDR przeniesiono na prawą stronę.

Za mostem na Brdzie, ze względu na bliskość zabudowań, na drodze pojawiają się piesi. Zalecana szczególna ostrożność, ponieważ na niektórych odcinkach panuje ograniczona widoczność (zabudowania i infrastruktura). Droga dla rowerów ciągnie się aż do ulicy
Dworcowej w Koronowie.

Od ulicy Dworcowej do Rynku w Koronowie ruch odbywa się na zasadach ogólnych.

Uwaga: częściowo zjazd o dość dużym nachyleniu.

Droga powrotna (do Starego Rynku w Bydgoszczy) została wyznaczona z częściowo innym przebiegiem. Opis wykonano jedynie w części różniącej się w stosunku do drogi dojazdowej. Począwszy od Rynku w Koronowie ruch odbywa się na zasadach ogólnych. Po przejechaniu odcinka około 300 m następuje wjazd na DDR w ciągu ulicy Paderewskiego.

Uwaga: po wyjechaniu z Rynku trzeba pokonać wzniesienie o dość dużym nachyleniu.

Po wjechaniu na DDR w ciągu ulicy Paderewskiego w Koronowie podróż powrotna przebiega głównie dedykowanymi drogami. Od tego miejsca odcinek o długości około 15 km przebiega wzdłuż DDR przez miejscowości Koronowo, Samociążek i Bożenkowo oraz przez odcinki leśne między tymi miejscowościami.

Uwaga: podczas jazdy należy zachować tu szczególną ostrożność. Ze względu na letniskowy charakter tych miejscowości na drogach może występować wzmożony ruch pieszych i rowerzystów.

Na trasie powrotnej należy wyszczególnić jeden odcinek. Za Bożenkowem (na wysokości Tryszczyna dolnego i Janowa) trzeba zjechać z DDR biegnącej wzdłuż lewej części drogi, włączyć się do ruchu na jezdni, przejechać przez most na Brdzie i wrócić na DDR
kontynuowaną od ulicy Biwakowej. Na tym odcinku trzeba pokonać wzniesienie o stosunkowo dużym nachyleniu.

Po dotarciu do drogi nr 238 następuje wjazd na odcinek pokrywający się z trasą do Koronowa (aż do Starego Rynku w Bydgoszczy).

Trasy zostały przedstawione na mapce orientacyjnej (warstwowo)
kliknij tutaj, żeby otworzyć mapę w nowym oknie

Na mapie zostały również przedstawione wybrane atrakcje turystyczne.

Zachęcamy do zapoznania się z (dodatkowych narzędzi - przedstawiających infrastrukturę rowerową - do planowania wypraw rowerowych):

Mapa powiatu bydgoskiego (2023)

Mapa poglądowa z lokalizacją istniejących oraz planowanych dróg rowerowych (marzec 2023)

Inne trasy rowerowe -

Ogólnie o trasach:

Propozycje tras rowerowych

Poszczególne trasy - omówione:

Trasa rowerowa Bydgoszcz-Koronowo-Bydgoszcz

Trasa rowerowa Bydgoszcz-Nakło

Trasa rowerowa Stary Rynek – Myślęcinek

Trasa rowerowa Bydgoszcz (Stary Fordon) – Ostromecko

Trasa rowerowa Myślęcinek – Stary Fordon (rynek i nabrzeże)

Trasa rowerowa Bydgoszcz – Piecki/Chmielniki

Attachments:
Download this file (Bydgoszcz-Koronowo.gpx)Bydgoszcz-Koronowo.gpx[Bydgoszcz-Koronowo (ślad GPX)]148 kB